• آموزش SOLID Programming Principles  - بخش اول
آموزش SOLID Programming Principles - بخش اول
1395/09/11 - 15:27:06 // DataBase and Design Pattern // 0 نظر // 3334 بازدید

با پیدایش زبانهای برنامه نویسی و توسعه روزانه تکنولوژی در عرصه نرم افزار، نیاز به در اختیار داشتن کدهای تمیز، تعمیر پذیر و قابل درک برای همه اجزای درگیر در یک تیم برنامه نویسی روز به روز بیشتر شده و این سبب پیدایش نظریه ها و راهکارهای بسیار خواهد گردید.

بسمه تعالی

آموزش SOLID Programming Principles - بخش اول

با پیدایش زبانهای برنامه نویسی و توسعه روزانه تکنولوژی در عرصه نرم افزار، نیاز به در اختیار داشتن کدهای تمیز، تعمیر پذیر و قابل درک برای همه اجزای درگیر در یک تیم برنامه نویسی روز به روز بیشتر شده و این سبب پیدایش نظریه ها و راهکارهای بسیار خواهد گردید. انعطاف پذیری، تست پذیری و تعمیر پذیری یک نرم افزار به طراحی و شکل پیاده سازی آن بستگی دارد و بهترین راهکار موجود OOP بوده و خواهد بود.

رعایت قواعد شی گرایی و یک پیاده سازی شی گرا سبب خواهد شد محصول در پایان روند تولید به یک دردسر تبدیل نشده و بتوان برای توسعه و تعمیر برای آینده نیز برنامه ریزی نمود.

در این سلسله مقالات به بررسی یکی از شی گراترین قواعد توسعه نرم افزار یعنی Design Pattern خواهیم پرداخت. همانطور که میدانید انواع بسیاری از ایده ها و طرحها در پیاده سازی Design Pattern وجود دارد و حتی میتوان گفت قانون مشخصی به طور کلی و اجباری در پیاده سازی آن وجود ندارد. در این سلسله مقالات به بررسی SOLID، یکی از معروف ترین و جدیدترین Design Pattern های موجود خواهیم پرداخت. توضیح هر کدام از بخشها، چگونگی پیاده سازی و استفاده از آن در یک پروژه نرم افزاری، مواردی است که در این سری مقالات به صورت مفصل ارائه خواهد گردید.

دانش فنی لازم برای درک بهتر این سری مقالات؟.

برای درک درست و کامل این مجموعه به یک دانش کلی در زبان C# مخصوصا شی گرایی و اندکی توان ارسال و دریافت ورودی و خروجی جهت تست و آموزش نیاز خواهید داشت.

برای شروع بهتر است ببینیم اصلا Design Pattern به چه معناست.

Design Pattern ، در مهندسی نرم افزار به مجموعه قواعد تکرار پذیری گفته میشود که به صورت یک Template عمل کرده و سبب یکدست شدن شکل کدهای نوشته شده و اعمال قواعد خاص خواهد شد. در عمل میتوان گفت، شکل ایجاد Object ها، طریقه ارتباط آنها یا یکدیگر ، طریقه شروع و به پایان رساندن یک Task در برنامه نویسی را منطبق بر یک Template خاص میتواند به عنوان تعریفی از Design Pattern ارائه گردد.

همانطور که گفته شد، در این سری مباحث تاکید بر SOLID یکی از معروفترین و Stable ترین Design Pattern های موجود خواهد بود. حتی خود کلمه SOLID در این مفهموم نیاز به توضیح داشته و باید چگونه اجزای مختلف سبب ایجاد این نام بر اساس کلمات اول و حروف اختصاری هر قاعده خواهد گردید.

از قسمت بعدی به بررسی این Design Pattern معروف خواهیم پرداخت و شروع به صورت قطعی باید تعریف هر یک از اجزای این مفهوم باشد.

در سراسر آموزش سعی بر این خواهد بود مثال عملی فراموش نشده و همه چیز به صورت مشهود قابل استفاده باشد.

نکته : از همین ابتدا باید متوجه باشید که خود این مبحث شاید فقط سبب بازتر شدن دید شما در پیاده سازی بدنه کدها شود و لزوما نباید همه آنچه آموزش داده خواهد شد را بند به بند در کدنویسی خود لحاظ کنید، چرا که در مواردی کارهای گروهی را پر هزینه تر و کارهای فردی را طولانی تر و دردسرساز تر خواهد نمود.مخصوصا Freelancer ها و افرادی که تکی کدنویسی میکنند یا تیمهایی که زمان و منابع مالی کافی در اختیار ندارند، شاید در اثر استفاده از همه آنچه گفته خواهد شد به دردسر بیفتند یا اصلن این شکل کدنویسی ارزش وقت و زمانی که باید صرف شود را برای آنها نداشته باشد.

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
برچسب ها
SOLID Design Pattern 
نظرات کاربران
ارسال نظر