• نقش هر کس در یک سیستم کاری بی همتاست
نقش هر کس در یک سیستم کاری بی همتاست
1395/01/07 - 21:24:49 // مقالات عمومی // 0 نظر // 2050 بازدید

5 تذکر ساده جهت حفظ پرسنل و ایجاد روحیه کار تیمی از طریق حفظ ارزشهای انسانی . در متن مقاله بخوانید .

میشه به آسانی یک کارمند را حذف و دیگری یا نیرویی جدید را جایگزین کرد . این شعار مدیر شرکتی بود که سالها پیش در آن کار می کردم. در اصل این هشدار قرمز او بود که مثل یک شمشیر به کمرش بسته شده بود و روزی چند بار هم از غلاف بیرون کشیده میشد !. جملات این انسان به دلایلی مدتهاست در ذهن من مانده است . جمله ای که سبب میشد نیروهای درگیر در شرکت هر روز احساس انسانیت و انسان بودن کمتری داشته باشند و تحقیر شوند . به کار بردن جملاتی که نشان میداد مدیریت و روال اداره این سیستم در حال مزمحل شدن است .

این میتونه برای هر مدیری پیش بیاد . قدرت و میزی که در اختیار ماست میتونه فکر مار رو خراب کنه و اسباب به وجود آمدن تفکراتی از این دست بشه . پس باید مواظب باشیم.

احساس مسئولیت و حفظ شان و شخصیت مدیریت ، گاهی سبب میشه فراموش کنیم که احترام و حفظ وجهه دیگران را فراموش کنیم و اینجاست که دست به حرکات خنده آوری میزنیم که سیستم و مرکزیت شرکت و گروه کاری خود را به خطر می اندازیم . اکثر اوقات این اتفاق وقتی می افتد که خود را بالاتر یا مهمتر از دیگران تصور میکنیم و این هیچ وقت عاقلانه و سازنده نبوده و نیست است .

اگر نسبت به اعضای تیم خود اینگونه بد فکر کنیم ، بله همه قابل جایگزینی و اخراج و ... هستند ، ولی یک نکته ، شما به اعضای شرکت خود یا تیم زیر دستتان بیشتر نیاز دارید تا آنها به شما !.

اگر همواره به این فکر کنید که چقدر هر کس بی نظیر است ، چقدر نقش او پر رنگ است و چقدر مفید است ، به سادگی میبنید که گروه کاری شما مجموعه ای است از افرادی باهوش ، تک و مفید که نمی توان به سادگی چنین ترکیبی را جایی پیدا کرد . جدی یکبار برای تیم کاری خود این روش صحیح فکر کردن را امتحان کنید .

اکر میخواید رییس یا سرپرست بهتری باشید ، باید نگاه خود را نسبت به افراد و اینکه هر کسی به آسانی قابل جایگزینی است را فراموش کنید . به پتانسیلهای هر کس به خوبی نگاه کنید و به آن ارزش نهید وگرنه آن شخص را از دست میدهید و دیگری که این نگاه را دارد ، نیروهای شما را از شما میدزدد .

خوب حالا شاید سوال کنید چه کنیم که بتوان تلقی کرد که نگاه ما به عنوان یک مدیر صحیح است یا خیر ؟.

به آیتمهای زیر دقت کنید و آنها را مو به مو اجرا کنید .

1- ترویج شادمانی و محیط کاری فعالتر با داشتن یک نگاه صحیحتر .

اگر به یک یک افراد تیم خود به عنوان یک عنصر مفید و ارزشمند نگاه کنید ، به آسانی یک محیط کاری شادتر و پر انرژی تر را تجربه خواهید کرد . افرادی که حس قدردانی و تشکر را در سیستم کاری خود میبینند ، اشتیاق بیشتری برای سر کار رفتن دارند . این را میتوان در شکل سر کار رفتن افراد هر صبح مشاهده کرد . باور کنید با این روند میزان خروج و استعفا در شرکت شما بسیار کم خواهد شد . در یک سیستم به اصطلاح rewarding job کمتر کسی میل به ترک کار و بیخیال شدن جایگاه خود دارد.

2- همکار عزیز ، تو میتوانی

اگر افراد درگیر در سیستم کاری شما احساس اعتماد به نفس پیدا کنند و نقش خود را در جایگاه خودشان پر رنگ ببینند ، خواهید دید چگونه برای حفظ آن تلاش میکنند . به همکاران کارمندان خوب ثابت کنید که میتوانند و آنگاه تغییر را از هر نظر احساس خواهید کرد .

3- دیالوگ برقرار کنید

اگر افراد مختلف در شرکت شما نسبت به مطرح کردن ایده های خود احساس ترس نکنند و نگران عواقب خاصی نباشند ، قطعا میتوان از نظرات آنها به خوبی استفاده کرد و ایرادات موجود را آسانتر بر طرف نمود . نتیجه آزاد بودن مطرح شدن عقاید متنوع و نظرات برای تک تک افراد یک سیستم کاری موجب نمایان شدن افقهای روشنی برای آینده یک شرکت خواهد بود .

4- کار تیمی بیشتر و بیشتر شود

نقش ایجاد روحیه کار تیمی را دست کم نگیرید . اگر افراد درون تیم از جایگاه خود اطمینان داشته باشند ، از کار تیمی و رقابت با یکدیگر نخواهند ترسید ، آنگاه حین این رقابت همدیگر را به جلو هل داده و سبب پیشرفت خواهند شد . کار با یکدیگر و هماهنگی بیشتر و بیشتر سبب تسهیل روند کاری یک شرکت یا گروه خواهد شد .

5- تلاش بیشتر

هدف را مشخص و روشن کنید ، میزان تلاش و فعالیت بیشتر خواهد شد . اگر برخورد شما با افراد تیم با شکوه و احترام همراه باشد ، میزان سخت کوشی آنها نیز بیشتر خواهد شد . اگر هر کس آینده بهتری برای خود در یک سیستم کاری ببیند ، به طور قطع برای رسیدن به آن بشتر تلاش خواهد کرد.

خودتان را گول نزنید . به افراد تیمتان احترام بگذارید . خواهید دید نه لازم است آنها شما را ترک کننند و نه شما آنها را .

اگر میخواهید یک لیدر مفید و ارزشمند باشید ، احساسات انسانی را به روشهای مدیریتی خود اضافه کنید .

این چند روش انسانی و در عین حال مدیریتی را پیاده کنید و ببینید دیگر کسی قابل جایگزینی نیست .

علی کلاهدوزان
معرفی نویسنده : علی کلاهدوزان

سلام بر دوستان ،
شاید رایج است به عنوان پروفایل کاربر ، چند خطی راجع به خودم بنویسم ، ولی وضعیت کاری و سوابق من با یک جستجوی ساده در گوگل مشخص خواهد شد ، لذا سرتان را با مطالب بی مورد به درد نیاورم بهتر است . اگر نکته خاصی لازم بود بدانید در قسمت "ایلیا سافت در یک نگاه" به احتمال زیاد یافت خواهد شد . جزئیات بیشتر را سوال کنید ، آدرس ایمیل Ali@Kolahdoozan.com همیشه جوابگوی شماست .امیدوارم از مطالب سایت استفاده کرده باشید . شاد و پیروز باشید .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر