• بخش سوم – طراحی وب واکنش گرا
بخش سوم – طراحی وب واکنش گرا
1395/01/12 - 15:48:44 // Responsive Web Design // 0 نظر // 2465 بازدید

با پیشرفت تلفن های هوشمند ، مردم در هر لحظه و هر کجا بسادگی به اینترنت دسترسی دارند . شما می توانید شبکه های مورد علاقه ی خود را براحتی چک کرده ، نزدیک ترین پیتزا فروشی را بیابید و کارهای دیگری را انجام دهید ، بدون اینکه کامپیوتر شما در بین سیم های زیادی گره خورده باشد .

بخش سوم شروع طراحی وب واکنش گرا

چرا موبایل ها مهم هستند؟

با پیشرفت تلفن های هوشمند ، مردم در هر لحظه و هر کجا بسادگی به اینترنت دسترسی دارند . شما می توانید شبکه های مورد علاقه ی خود را براحتی چک کرده ، نزدیک ترین پیتزا فروشی را بیابید و کارهای دیگری را انجام دهید ، بدون اینکه کامپیوتر شما در بین سیم های زیادی گره خورده باشد .

با این ذهنیت ، هر ایده ای در زمینه ی توسعه ی وب سایت که برای دستگاه های موبایل بهینه نشده و روی آن ها بدرستی کار نکند پوچ و شکست خورده است .

بازار تلفن های هوشمند شاید تمامی بازار فروش موبایل نباشد ، اما بسیار پر رونق بوده و حدود 57.6 درصد از تلفن های موبایل فروخته شد در سال 2013 را به خود اختصاص داده است . یکی از نتایج جذاب رشد فروش تلفن های هوشمند این بود که ترافیک وب روی دستگاه های موبایل به سرعت در حال رشد است . و در بررسی صورت گرفته در سال 2013 ، حدود 67 درصد ترافیک وب بتنهایی روی دستگاه های موبایل بوده است .

 
 

وقتی ما این آمار را با جزییات بررسی می کنیم به وضوح می بینیم که رشد موبایل را نمی توان نادیده گرفت . یکی از مواردی که باید به آن توجه نمود این است که ترافیک مصرف کننده خانگی و تجاری مجزا نشده است . اگر داده های مصرف کننده ی خانگی بصورت جداگانه نمایش داده می شد ، آنگاه این آمار در مورد موبایل ها بسیار با اهمیت تر می شد . دلیل اینکه باید به این مسئله دقت شود این است که در ساعات کاری و اداری اکثر کاربران باید از طریق کامپیوترهای رومیزی خود به اینترنت دسترسی داشته باشند .

طراحی واکنش گرا و تجربه ی دستگاه های خاص

فقط بعنوان نمونه ی مورد بحث ، موبایل ها نواحی وسیعی را تحت پوشش قرار می دهند و شاید تعجب کنید که چرا بعنوان دستگاهی خاص طراحی مخصوص به خود را بعنوان هدف ندارند . خب وقتی ما طراحی واکنش گرا را با طراحی مجزا برای دستگاه های خاص مقایسه می کنیم . براحتی می توان ادعا کرد که طراحی مجزا تجربه ی بهتری را به ما می دهد .

اما اگر چه این کار بظاهر بهتر است ، اما محتوا قابلیت استفاده ی مجدد و بروزرسانی را براحتی ندارد و برای چاپ صفحات ، نمایش رسانه ها و ... به مشکلات خاصی بر خواهیم خورد .

در واقع به اعتقاد من این یک نمایش گمراه کننده است . توسعه ی واکنش گرا به شما این اجازه را می دهد تا موبایل ها هم تجربه ی خوبی با سایت شما داشته باشند و همچنین محتوا برای نمایش در موبایل بهینه و سازگار شود و یا حتی محتویاتی را پنهان کرده و در پلت فرم های خاصی آن را بنمایش درآوریم .

یکی از فواید طراحی سایت واکنش گرا این است که طراحی ساده می شود . دیگر نیازی به وب سایتی جداگانه برای نمایش در موبایل نیست . بخصوص اگر شما در مکانی کار می کنید که واحد تست مجزایی دارید ، آنگاه یک طراحی برای تست بسیار راحت تر و ساده تر از دو طراحی مجزا می باشد . دلیل سادگی هم آن است که محتوا در یک طراحی به جای چند سایت مجزا تست می گردد . و این موضوع برای شرکت هایی که محتوای ایجاد شده ی آن ها باید توسط چندین نفر مورد بررسی قرار گیرد بسیار حائز اهمیت است .

یکی از اصلی ترین موارد در توسعه ی وب سایت رنک و یا رتبه ی سایت در موتورهای جستجو می باشد و راهنمای گوگل به شما می گوید که چطور وب سایت خود را طراحی کنید تا رتبه ی بهتری داشته باشید .بخشی از این راهنما ، یادداشت هایی در مورد طراحی واکنش گرا دارد که مواردی از آن را در زیر می خوانید :

1. یک آدرس URL برای هر محتوا کار تعامل با وب سایت شما را برای کاربران بسیار ساده تر می کند .

2. یک آدرس URL تکی به الگوریتم گوگل در ایندکس کردن سایت شما کمک می کند .

3. منتقل نشدن به سرور برای دستگاه های سمت سرور بسیار حائز اهمیت است ، چرا که هر چه این نقل و انتقالات و تبادل با سرور کمتر باشد زمان بارگذاری سایت شما کمتر خواهد بود .

4. ربات گوگل تنها یکبار مجبور خواهد بود تا به صفحات سایت شما سرزده و آن ها را ایندکس نماید ، برخلاف حالتی که چند طراحی دارید و ربات گوگل مجبور است چندین بار برای ایندکس کردن صفحات به سایت شما مراجعه نماید .

با توجه به موارد فوق ، بهتر است که شما اگر به کسب و کار خود اهمیت می دهید و تعامل با موتور جستجویی مانند گوگل برای شما مهم است به سمت طراحی واکنش گرا بروید .

وقتی شما موارد مثبت و منفی طراحی وب واکنش گرا و طراحی جداگانه را سبک و سنگین کنید ، می بینید که در طراحی واکنش گرا بروزرسانی سایت ، تغییر تنظیمات ، و اضافه کردن ویژگی ها و موارد جدید برخلاف طراحی مجزا ، بسادگی امکان پذیر است .

اگر شما در حال حاضر سایتی دارید که از آن راضی هستید بهتر است به فکر تبدیل آن به طراحی واکنش گرا باشید تا اینکه بخواهید مجددا و از ابتدا آن را طراحی کنید . این کار سرعت تبدیل را بالاتر برده و شما زودتر می توانید با دستگاه های جدید سازگار شوید .

پایان قسمت سوم

محمد جعفری فوتمی

قسمت بعدی : طراحی واکنش گرا به موبایل ها خلاصه و محدود نمی شود .

محمد جعفری فوتمی
معرفی نویسنده : محمد جعفری فوتمی

از سال 1382 بطور تخصصی در زمینه ی طراحی وب سایت کار کرده ام و در طی 12 سال گذشته تجربیاتی را کسب کرده ام که در هیچ کتاب و منبع آنلاینی یافت نمی شود ، تصمیم گرفته ام تا این تجربیات را در قالب مقالاتی به اشتراک بگذارم . امیدوارم مفید واقع شود .

امتیاز به مطلب
           
نظرات کاربران
ارسال نظر